У рамках проекту глядачам будуть представлені дебютні та короткометражні роботи класиків українського кінематографа. Ці фільми, часто недооцінені та маловідомі, є своєрідними культурними подіями, що назавжди змінили як мистецький ландшафт України, так і персональні історії режисерів. Частина з них, будучи забороненими, надовго лягли на полиці. Після зйомок кінопроб до фільму «Київські фрески» дирекція кіностудії прийняла рішення припинити зйомки "в цілому імпресіоністського фільму, пронизаного ідеєю пацифізму". Від картини лишились лише 15-хвилинні кінопроби, які вціліли завдяки хитрощам оператора Олександра Антипенка, - він видав їх за свою дипломну роботу. За курсову роботу «Та, що входить у море» Леонід Осика був публічно звинувачений в "екзистенціалізмі", "занепадництві", "запозиченні у "нової хвилі". Попри думку керівництва студії режисер відмовився переробляти фільм. Фільми Параджанова та Осики побачили світ лише наприкінці 1980-х рр. Стрічка Віктора Греся «Хто помре сьогодні» вважалась втраченою, поки не була відновлена режисером 2007 року.

 

Основу першої підбірки «Великих / коротких / метрів» складають фільми режисерів-шістдесятників, що стали прологом феномен українського поетичного кіно.