Нові ПДР. Що думають про це ті, кого не люблять даішники?

З 7 листопада почала працювати не тільки Національна поліція, але й частково змінена система ПДР.  Але деякі статті в новому законі та адмінкодексі навіть суперечать одна одній.

Більше немає презумпції невинуватості для водіїв

Суперечлива норма про відміну презумпції невинуватості, яку планували «прописати» в Кодексі про адміністративні порушення ( КУпАП -  ред.) знайшлась у нових положеннях.

- За чинним законодавством поліція не зобов'язана складати протокол у справі про адмінпорушення, - каже київський правозахисник Володимир Караваєв. -  Як вказано у статті 258 Кодексу України про адміністративні порушення, відразу виноситься постанова. Причому для цього не потрібно посилання на доказову базу і пояснень обвинуваченого водія. Всі його пояснення - у суді, якщо він туди звернеться.

Безправні поліцейські?

Законодавці не вказали, хто саме має складати протоколи. За ст.213 КУпАП, це повинні робити «органи внутрішніх справ». Тоді як нова поліція є «органом виконавчої влади». Тобто, поліція на «дорогах» не має прав на зупинку, перевірку авто та складання акту про порушення.

- Існують прикінцеві та перехідні положення у новому закону, - розповідає журналіст “Дорожнього контролю” Денис Климов. - До 31 грудня вся міліція тимчасово стає поліцією. Дійсна стара форма і посвідчення міліціонерів. У той же час, нові правоохоронці не мають прав складати адмінпротоколи, реєструвати правопорушення. А водій може не виконувати вимоги поліцейських.

Штрафні бали для дрібних порушень

Ще одна «новинка», яка з’явилась із змінами у законах – система штрафних балів. Новий пункт 2-1 у статті 24 КУпАП надає водію 150 “очок”. Ними можна розплатитися за такі штрафи, як перевищення швидкості, проїзд по тротуару, ігнорування знаків, виїзд на зустрічну смугу та інше. У ст. 122 адмінкодексу такі порушення будуть «коштувати» 50 балів. Таким чином водій може зберегти власні кошти, розраховуючись штрафними балами.

Автофіксація правопорушень. І знову «законна»

Фіксація правопорушень на дорогах вже була в Україні. У ті часи Конституційний суд признав такі докази недійсними, «незаконними». Але у листопаді засоби фото- та відео зйомки повертаються на українські вулиці. Порушення, зафіксоване на камеру обробляється поліцейським у ручному режимі. Винуватець отримає повідомлення про штраф через SMS або електронну пошту.

- Залишається багато простору для фальсифікації, - каже журналіст “Дорожнього контролю”. - Особливо із тим положенням, що нова поліція може використовувати переносні відео та фотокамери. Наприклад, поліцейські знімають на камеру спідометр у власній машині, доводячи, що машина, яка їде попереду, перевищує швидкість. Але які є підстави вважати, що спідометр справний, а правоохоронці самі не перевищують? Ніяких. У суді такі справи лопатимуться як “мильні пузирі”.

За законом відповідальність за порушення несе не власник авто, а водій. Але автоматична фіксація не може зробити чіткий знімок людини, яка за кермом. Тому повідомлення про штрафи будуть все одно надходити власнику автівки. На думку експерта, це порушення презумпції невинуватості.

- Зараз в Україні приблизно 50-60 відсотків водіїв їздять на чужих автівках, - каже журналіст “Дорожнього контролю” Денис Климов. - Як встановити винуватця, якщо машина з тонованим склом, а порушення було зафіксоване в автоматичному режимі?”

Нові штрафи

Законом чітко встановлюється розмір штрафів. За проїзд на заборонний сигнал світлофора правопорушник має сплатити 425 гривень (було - від 425 до 510 гривень). Час на виплату 30 днів.

Якщо водій погасить виплату в п’ятиденний термін, тоді можна заплатити лише половину. Але таку “знижку” можна отримати лише при оплаті порушень, зафіксованих в автоматичному режимі.

Затримка оплати стягнення більше ніж на місяць загрожує водію подвійної пенею. А якщо автовласник не виплачує штраф більше двох місяців, тоді його справа передається у виконавчі служби. За винесену постанову розплатитися можна на «місці» через електронний термінал. А оскаржити штраф лише через суд, в десятиденний термін від початку дії постанови.

Евакуатор на виклик поліції

У статті 265-2 Кодексу прописана ще одна норма - тимчасове затримання транспортного засобу. За законом, поліцейський може заблокувати або відправити автомобіль на штрафмайданчик. Не обійшлося тут без казусів: окрім законних підстав, передбачених у ст. 126 КУпАП, поліцейський може евакуювати авто на штрафмайданчик через суб’єктивні причини. І це залишає місце для фальсіфікації правопорушень.

Денис Климов має роз’яснення і на цей пункт.

Поліцейський викликає евакуатор у тому випадку, якщо знайти порушника неможливо, а його транспортний засіб заважає проїзду, - каже він. -  Винуватець має спалити штраф, і протягом трьох днів може забрати безкоштовно свою автівку. Водій може не сплачувати платні послуги евакуатора. За положеннями закону “Про захист споживачів” людина звільняється від сплати послуг, які були їй нав’язані.

P.S. Виправити ці помилки в нових ПДР має законопроект №3225, який був зареєстрований ще 5 жовтня. Через місяць він отримав «зелене світло» від експертного комітету Верховної Ради України. Депутати проявили завидну оперативність й прийняли законопроект із змінами у першому читанні. Але швидких змін чекати не варто. Окрім схвалення президента треба переробити ще ряд нормативів, регламент старої міліції під нову поліцію та багато іншого.