• Головна
  • Коли є актуальним проблемне навчання та як застосовувати цю методику?
Новини компаній
15:14, 30 листопада 2023 р.

Коли є актуальним проблемне навчання та як застосовувати цю методику?

Новини компаній

Проблемне навчання є сучасною методикою викладання, що передбачає створення вчителем певної незвичної проблеми для спонукання класу до пошуку її розв’язання. Цей спосіб допомагає дитині розвинути творче та креативне мислення, здобути навички командної роботи, стати цілеспрямованою особистістю.

Коли є актуальним проблемне навчання та як застосовувати цю методику?, фото-1

Історія та головні особливості проблемного навчання

Технологія проблемного навчання набула свого активного розвитку в першій половині минулого сторіччя. Нею користувалися в іноземних, а також радянських школах. Метод базується на дослідженнях психолога й педагога зі Сполучених Штатів Америки Дж. Дьюї. Першу експериментальну школу він заснував у 1894 році, де традиційне навчання замінив заняттями в ігровій формі та трудовою діяльністю.

Дьюї виокремив головні інстинкти, що позитивно впливають на навчальний процес: соціальний, самовираження, дослідницький та бажання до побудови чогось. Аби задовольнити учнівські потреби, їм надавали такі джерела інформації, як слова, витвори мистецтв, прилади. Таким чином, дітлахи активно були залучені до процесу опанування нового матеріалу.

Основними особливостями проблемного навчання є:

  • Загальнопедагогічна, навчальна, гуманістична, прагматична методика.
  • Біогенна, соціогенна, психогенна, якщо казати про фактор розвитку.
  • Процес сприйняття та засвоєння нової інформації відбувається завдяки асоціаціям.
  • Спрямованість на здобування нових знань та умінь, можливості мислити різними способами.
  • Управління — система малих груп.
  • Вільне виховання.

Проблемне навчання покликане допомогти учням у формування нових здібностей, мислити та діяти самостійно, бути допитливими та розкрити творчий потенціал.

Застосування проблемного навчання перетворює засвоєння знань на органічний процес. Учень запам’ятовує нове на рівні органів почуттів та завдяки задоволенню потреб щодо отримання знань.

Які переваги має проблемне навчання?

Якщо вас цікавлять найефективніші методи пробудження в дітях зацікавленості процесом здобуття нових знань, однозначно слід спробувати проблемне навчання.

Коли є актуальним проблемне навчання та як застосовувати цю методику?, фото-2

Ця методика має цілий спектр переваг:

  • Сприяння науковому та логічному освітньому процесу, а також творчому підходу до розв’язання проблеми.
  • Доступність навчального матеріалу, позитивний вплив на розуміння та закарбування в пам’яті.
  • Розвиток учнівських емоційних якостей.

Для проблемного навчання потрібні значні витрати часу. Це вчитель має враховувати при підготовці до уроків.

Ситуації, де є актуальним проблемне навчання

Проблемна ситуація — це стан психіки, в якому спостерігається інтелектуальна скрута. Тобто неможливо знайти розв’язання проблеми, користуючись лише вже наявними знаннями та навичками — треба шукати нові. Головний елемент проблемної ситуації — невідоме, яке треба дослідити.

Коли є актуальним проблемне навчання та як застосовувати цю методику?, фото-3

Застосовувати проблемне навчання можна у всіх напрямках освітнього процесу. Педагог може взяти на замітку наступні технології:

  • Гра-імітація. У класі відбувається симулювання певних дій, ситуацій чи навіть робочих процесів. Так, діти можуть проводити наради або інші робочі процеси, відіграючи функціонування, наприклад, підприємства.
  • Операційна гра. Допомагає налагодити певну послідовність дій. Актуально для написання творів та виконання вправ. Гра має відтворювати процес роботи.
  • Відігравання ролей. Гра для практики певної поведінки. Вчитель розробляє модель-п’єсу, а потім роздає ролі.
  • Діловий театр. Під час процесу навчання в класі моделюється певна ситуація чи поведінка у заданих умовах. Наприклад, школяр має відтворити характер та дії персонажа твору. Для цього йому треба зрозуміти мотивацію свого героя, проаналізувати поведінку, припустити, як треба було вчинити, спираючись на власний досвід.
  • Соціодрама, психодрама. Ці варіації схожі на попередню, проте мають соціально-психологічне спрямування. Ці технології мають на меті розвинути в дитини емпатію, сформувати здатність оцінювати та впливати на емоційний стан інших людей через продуктивну взаємодію.

Педагоги часто практикують комплексний підхід проблемного навчання.

Етапи проблемного навчання

Аби проблемне навчання дало свої плоди, треба сформувати проблемну ситуацію в ході засвоєння нового матеріалу. Це потрібно, аби підвищити активність класу, спонукати їх брати участь у навчальному процесі. Можна дотримуватися цих кроків:

  • Підготовка. Створення ситуації, сюжету та сценарію. Прописування характерних рис дійових осіб, підготовка реквізиту.
  • Озвучування суті, інструктаж, розподіл за групами.
  • Активна робота по групах, мозковий штурм, вправи та ігрові техніки. Виступи команд, дискутування, оцінка результатів.
  • Аналіз роботи та узагальнення. Відбувається обговорення ігрової події. Учасники діляться своїми думками та зробленими висновками. Вчитель робить акцент на рефлексії, записує результати, називає помилки та дає поради.

На етапі створення проблемної ситуації треба запропонувати дітям таке завдання, котре відкриє для них нові знання, але спиратися треба на те, які знання та навички школярі вже мають.

Джерело: https://www.0532.ua/news/3694782/ak-i-koli-zastosovuvati-problemne-navcanna

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
0,0
Оцініть першим
Авторизируйтесь, чтобы оценить
Авторизируйтесь, чтобы оценить

Коментарі

Оголошення
live comments feed...