Українська євроінтеграція. Корабель без керма?

У євроінтеграційному процесі кожної країни настає момент, коли із зовнішньополітичного питання він перетворюється на низку конкретних і досить складних завдань політики внутрішньої. Для України такий момент настав із підписанням Угоди про асоціацію з ЄС у 2014 році: наші наміри було втілено у чіткому "плані євроінтеграційних дій".

Відтоді довгі програмні промови про "цивілізаційний вибір" мали б відійти на другий план, на перший же – вийти абсолютно технічні потреби, наприклад, імплементація сотень європейських нормативних актів, щоб правила, за якими функціонує державний сектор, політика та економіка в Україні, були такими ж, як у Європі.

Налагодити цю роботу не так просто: хтось має очолити, хтось - проконтролювати, хтось - втілити. Причому важливо, аби ніщо не "провисало", не відтерміновувалось, роботу не робили двічі різні відомства або, навпаки, не перекидали її одне на одного.

Питання наявності ефективного органу з питань європейської інтеграції - основне для забезпечення успішності процесу в цілому.

Водночас способи менеджменту – різні, точніше, кожна країна вибудовувала свою, індивідуальну систему. Часто – методом спроб і помилок.

Наприклад, країни створювали спеціальні органи у статусі окремих міністерств (Хорватія, Туреччина) та інших державних органів (бюро європейської інтеграції Естонії) або у структурі секретаріатів урядів, однак з особливим статусом (офіс комітету з питань європейської інтеграції у Польщі, директорат з питань європейської інтеграції Болгарії).

У багатьох випадках робота структурних органів була підпорядкована безпосередньо прем’єр-міністру, але, наприклад, Македонія та Словаччина для таких цілей мають профільного віце-прем’єра з питань євроінтеграції з достатньою політичною та адміністративною вагою.

Біля керма – МЗС

Така модель теж існує. Наприклад, у Чехії перший заступник голови МЗС очолював делегацію країни на переговорах щодо приєднання до ЄС, а його міністерство мало дуже широкі повноваження, виступаючи головним координатором всіх європроцесів.

На робочому рівні підготовку Чехії до членства в ЄС координував урядовий комітет з питань європейської інтеграції, очолюваний безпосередньо прем’єр-міністром. Зокрема, комітет наглядав за процесом адаптації державних органів до європейських стандартів та за реалізацією Угоди про асоціацію.

В Угорщині в 1996 році в складі МЗС було створено державний секретаріат з питань євроінтеграції (це стало результатом об’єднання двох департаментів з питань європейської інтеграції, які до того часу існували в МЗС та міністерстві промисловості та торгівлі). Очолив цей орган держсекретар, він керував роботою міжвідомчого комітету з питань євроінтеграції, до якого ввійшли державні службовці високого рангу, делеговані з міністерств та інших центральних установ.

Також на початку 1996 року для окреслення стратегічних питань було створено урядовий комітет з питань євроінтеграції. Його очолив прем’єр-міністр, а до складу комітету увійшли міністри закордонних і внутрішніх справ, юстиції, фінансів, сільського господарства та промисловості, торгівлі і туризму.

В Словаччині стратегічні рішення приймала урядова рада у справах євроінтеграції, яку очолював віце-прем’єр з європейських питань. До її складу входили заступник міністра закордонних справ, міністри економіки, фінансів, сільського господарства, внутрішніх справ та головний уповноважений. Ця посада була створена в структурі МЗС і є аналогом угорського держсекретаря з питань євроінтеграції.

Головному уповноваженому в МЗС підпорядковувався департамент технічної підготовки переговорів та внутрішньої координації процесу приєднання до ЄС. З іншого боку, віце-прем’єру був підпорядкований департамент європейських справ в канцелярії Кабінету міністрів. Віце-прем’єр здійснював нагляд за діяльністю Інституту гармонізації законодавства та одночасно очолював консультативний комітет з експертів і представників громадськості, який виконував дорадчу функцію.

Головні євроінтегратори – прем’єр або профільне міністерство

В Словенії було створено міністерство з європейських питань. Міністр очолював Урядовий офіс (бюро) з європейських питань, який відповідав за адаптацію законодавства, ведення переговорів про вступ до ЄС, управління фондами ЄС для потенційних членів, а також за виконання положень Угоди.

У 2001 році (за шість років до вступу в ЄС) міністерство євроінтеграції з’явилось і в Румунії, до того часу євроінтеграційну роботу там між собою ділили департамент європейської інтеграції в канцелярії прем’єр-міністра та департамент у європейських справах в МЗС.

Схожі структури було утворено і в балтійських країнах: на стратегічному рівні євроінтеграцією займався орган, очолюваний безпосередньо прем’єр-міністром (урядовий комітет в Естонії, урядова комісія в Литві, рада євроінтеграції зі статусом урядового підкомітету в Латвії).

Щаблем нижче – інша установа, що має розгалужену структуру й займається практичною роботою (з координації та імплементації законодавства): Офіс євроінтеграції в Естонії та Латвії, європейський комітет у Литві. У Латвії й Естонії, крім того, керівник Офісу очолював раду вищих держслужбовців, до якої входили представники більшості міністерств.

Одним із найуспішніших прикладів ефективного менеджменту євроінтеграційних процесів можна вважати налагодження цієї роботи в Польщі. Уповноважений уряду з питань євроінтеграції та іноземної допомоги отримав там статус держсекретаря. Він очолив офіс комітету у справах євроінтеграції (ОКЄІ) – потужну структуру, створену в 1996 році (сам комітет, створений тоді ж, очолює безпосередньо прем’єр-міністр).

Кожен проект правового акту повинен був проходити експертизу ОКЄІ. Офіс активно комунікував із усіма ланками держапарату: підрозділи з питань євроінтеграції були створені в кожному центральному органі виконавчої влади та на рівні воєводств. ОКЄІ складав щорічні плани євроінтеграційної роботи та оцінював їх виконання. У процесі інтеграції з ЄС Офіс постійно адаптувався, регулярно проводив реорганізацію відповідно до потреб ситуації.

Перехід до тіснішої співпраці з ЄС призводив до збільшення політичної ваги ОКЄІ: наприклад, якщо в 1997 році його штат налічував 150 осіб, то в 2003 році, напередодні вступу до ЄС – понад 400.

Україна: європейські поневіряння

В Україні протягом 2001-2005 років значну частину роботи з європейської інтеграції було покладено на Мінекономіки: в цей період воно офіційно називалось Міністерством економіки та з питань євроінтеграції. Але на практиці справа не заходила далі гучної назви – це було скоріше політичним жестом, ніж реальним пріоритетом у щоденній роботі апарату.

В 2002-2005 роках функціонувала Державна рада з питань європейської та євроатлантичної інтеграції, очолювана президентом України. За Віктора Ющенка, у 2005-2007 роках, цей орган було ліквідовано, натомість у 2008 році - створено Координаційне бюро європейської та євроатлантичної інтеграції, яке, однак, не стало координатором високого рівня. 

Після "помаранчевої революції" в першому уряді Юлії Тимошенко з’явилась посада віце-прем’єра з питань євроінтеграції – ним став Олег Рибачук. Але той уряд пропрацював менше року, і в наступному Кабміні, за Юрія Єханурова, цієї посади вже не було.

Вона знову з’явилася в другому Кабміні Тимошенко, в 2007-2010 роках: тоді віце-прем’єром з євроінтеграції був Григорій Немиря. В ці роки активізувалась робота з підготовки Угоди про асоціацію з ЄС, в 2008 році було створено урядовий комітет з питань євроінтеграції.

З перемогою Віктора Януковича на президентських виборах модель почала тяжіти до посилення впливу президентської адміністрації. В Кабміні Миколи Азарова вже не було "профільного віце-прем’єра" - євроінтеграція поряд з низкою інших сфер була покладена на інших заступників глави уряду.

Після зміни влади в 2014 році євроменеджмент в Україні теж змінюється.

13 серпня минулого року Кабмін видав постанову №346 про створення Урядового офісу з питань євроінтеграції.

Безперечно, поява такої установи – прогресивний крок, однак статус та функції Офісу переважно "координуючі", чого явно недостатньо для впевненого просування шляхом єврореформ.

Зокрема, Євроофіс не розробляє законопроекти, не має права законодавчої ініціативи (подання проектів нормативно-правових актів на розгляд Кабінету міністрів), не веде переговори з європейською стороною на вищих рівнях, не має права давати доручення іншим органам державної влади (лише через прем’єр-міністра і лише у виняткових випадках).

Основним його завданням є моніторинг загальної ситуації, чого не досить для ролі єдиного і головного координатора євроінтеграції в країні.

Водночас передбачається, що Офіс буде підпорядкований віце-прем’єру з питань євроінтеграції, що може значно посилити його політичну вагу та реформаторські потужності.

Зокрема, профільний "віце" зміг би на достатньому рівні координувати весь процес євроінтеграції, який наразі розпорошений між різними відомствами.

Однак, повертаючи цю посаду втретє, варто більш продумано затверджувати набір повноважень та компетенцій, аби потенційний кандидат міг робити, а інколи навіть протискати необхідні єврореформи. Також відкритим залишається питання ще більшого посилення євроінтеграційного менеджменту – створення в Україні окремого міністерства або нацагентства.

В будь-якому випадку обрана установа повинна мати сильну інституційну потужність – розгалужену структуру, широкий набір повноважень – і тісно співпрацювати як з усіма профільними відомствами на центральному рівні, так і з регіональною та місцевою владою.

Для ефективного європоступу відповідні структурні одиниці повинні існувати в усіх органах виконавчої влади – таким чином вибудовується кадровий потенціал, потреба в якому з подальшим зближенням з Євросоюзом тільки зростатиме.

Грузинський приклад

Не менш цікаво дослідити, як євроінтеграцію зараз координують у Грузії, яка разом з Молдовою є нашою "колегою" з підписання минулого року Угоди з ЄС.

Ще в 2004 році для загальної координації процесу грузини створили урядову комісію з питань євроінтеграції, яку очолив особисто прем’єр-міністр.

Водночас того ж року була введена посада державного міністра з європейської та євроатлантичної інтеграції, який очолив відповідну структуру – профільний "євро-офіс", дещо подібний до нашого за функціоналом. До речі, при євроінтеграційному державному міністрі успішно діє громадська рада, до якої входять представники провідних аналітичних центрів, асоціацій та неурядових організацій.

Секторальна імплементація Угоди в Грузії теж розділена: за процеси візової лібералізації відповідає МЗС, за впровадження Зони вільної торгівлі – переважно міністерство економіки, введені посади заступників міністрів з євроінтеграції тощо.

Звісно, непорозуміння в координації виникають, однак у Грузії відчутна присутність політичної волі та відданості євроінтеграційним реформам, що дозволяє їм дивитись в майбутнє, в тому числі очікувати на позитивні висновки цьогорічного саміту в Ризі, з більшим оптимізмом.

З огляду на описаний європейський досвід, історію євроінтеграції по-українськи і, звісно, наші національні особливості взаємодії та "слухняності" у владних колах, відстоювати якийсь варіант координаційної моделі як єдиний правильний – справа невдячна.

Питання, насправді – в часі, якого на довгі роздуми та дискусії просто немає. Зараз Україну за відсутність реальних реформ, причому не тільки європейського спрямування, критикують всі, а кожен день зволікання тільки наближає до ризику реалізації різних негативних сценаріїв. Наприклад – "дефолтного". І це – у кращому випадку.

eurointegration
Если вы заметили ошибку, выделите необходимый текст и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить об этом редакции
Пока еще никто не оценил
Автор
(0 оценок)
Актуальность
(0 оценок)
Изложение
(0 оценок)
Я рекомендую
Пока никто не рекомендует

Комментарии

Комментарии предназначены для общения, обсуждения и выяснения интересующих вопросов

Новости компаний
Счастье приходит к тем, кто умеет его планировать:) И большие мечты, и маленькие приятные события нужно записывать. Тогда они наверняка сбудуться. Именно поэтому мы решили создать новый яркий календарь-планер особенных моментов на 2020 год.  Календарь-планер Mofy.life - это 12 стриничек хорошего настроения, вдохновения и полезных советов. У каждого месяца своя тематика - личный рост, здоровье, путешествия, отношения, экология, праздники и подарки. Следуя с...
Общество
13 декабря на базе тренингового центра ГУНП в Винницкой области завершился четырехдневный учебный курс лидерства младшего начальствующего состава секторов реагирования патрульной полиции. Учили винницких полицейских канадские коллеги по курсу адаптированным для Украины.Об этом сообщает отдел коммуникации Нацполиции в Винницкой области.15 руководителей секторов реагирования патрульной полиции ГУНП в Винницкой области получили сертификаты об успешном окончан...
Общество
Впереди - два зимних выходных, поэтому Depo.Винница предлагает несколько вариантов, как сделать незабываемым свой уикенд. Суббота, 14 декабря Суббота - лучшее время для похода в театр. 14 декабря вас ждет комедийный спектакль "Швейк" - это более чем вольная интерпретация знаменитого романа Ярослава Гашека "Похождения бравого солдата Швейка". Спектакль построен на единении всех возможных в театре жанров, но самым главным его преимуществом является откровенн...
Культура
Вчера, 13 декабря, на маршрут вышел третий троллейбус, собранный мастерами Винницкой транспортной компании.Кузова во всех трех винницких троллейбусах белорусского производства. Изготовленные на заводе МАЗ."Закупали по тендерным процедурам. Белорусы предложили самую низкую цену. На качество не жалуемся. И дизайн современный. Во втором и третьем VinLine компрессоры работают тише, чем в первом винницком троллейбусе. А это - комфорт для пассажиров. В конце кон...
Культура
В бюджетной комиссии Винницкого облсовета посчитали, что выделение 2 миллионов гривен на проведение в будущем году международного фестиваля Operafest Tulchyn является ненужной тратой средств, и лучше эти средства направить на помощь аграриям. Руководитель фестиваля Ирина Френкель в Facebook упрекнула избранников в том, что они хотят уничтожить «визитку» региона, ставшую брендом. Постоянная комиссия Винницкого облсовета, рассматривая проект решения «Об обла...
Происшествия
В Калиновке завершили разминировать техническую территорию 48-го арсенала Министерства обороны Украины. Такую информацию передает издание «Калиновка.City» со ссылкой на командира воинской части А1119 полковника Николая Батюка.- Поверхностное разминирования территории завершено, - сообщил командир воинской части. - Сейчас происходит проверка разминирования. Ее проводит специальная группа специалистов-саперов, которые не участвовали в разминировании. То есть...
Бизнес
Винницкий городской совет и предприятие "Аэропорт Винница" подписали соглашение с Агентством по вопросам поддержки государственно-частного партнерства. Цель сотрудничества - поиск инвестора для реконструкции аэровокзала. Агентство включило винницкий аэропорт в перечень приоритетных предложений для инвестирования.Об этом сообщил городской голова Сергей Моргунов.В Винницком аэропорту продолжаются работы по реконструкции. "Сейчас мы должны приступить к первом...
Общество
13 декабря винничане Михаил и Виктория взяли на воспитание маленькую Веронику. Девочке нет еще и года. Из городского бюджета молодая семья получила единовременное денежное пособие в размере 25 000 гривен, чтобы купить все необходимое для ребенка. Об этом говорится на сайте Винницкого городского совета. «Хочу поблагодарить вас от имени городского головы Сергея Моргунова и депутатского корпуса, что вы приняли такое решение и намерены подарить этому  ребенку...
Происшествия
В четверг, 12 декабря, работники ювенальной превенции разыскали 11-летнего школьника, который без ведома матери ушел из дома. Полицейские нашли ребенка в квартире отца.Около 17.00 по спецлинии 102 обратилась 36-летняя жительница областного центра по сообщению об исчезновении ее сына. По словам женщины, парень накануне вечером не вернулся с прогулки. Мобильного телефона при себе не имел.На поиски школьника задействовали личный состав Вишенского отделения по...